Skip to main content

VERB PATTERNS 5. Creating 'TENSES' is Only Part of What ASPECT Does To Convey Meaning in English

      We previously mentioned that TENSE refers to the 'position' of an 'action' in a timeline, that is 'where' an 'action' is located in 'time'. We also mentioned that ASPECT tells us how we 'experience' 'that time'. 


     The Now point shows our 'present moment': we can 'place' what we DO in our present day or what we ARE DOING at our 'present moment', right now or as a 'continual', 'progressive' or 'ongoing' action.  In the Past segment we can 'place' a 'completed' action (I walked to school yesterday) or an action in progress in the past (I was walking to school when I run into Mary). As in English we only have two 'tenses' ('present' verbs represented with DO and 'past' verbs reprented with DID) the Future segment shows 'future' actions represented with different 'forms' (I will walk to school tomorrow, I'm waking to school, I'm going to walk to school).

     When we 'see' or 'experience' actions in a 'continual', 'progressive' or 'ongoing' way, ASPECT makes us use auxiliary verbs such as WILL, BE and HAVE with the simple form, the past participle form or the '-ing/gerund/present participle' form to grammatically 'create' some other 'tenses':


     But creating 'TENSES' is only part of what ASPECT does to convey meaning in English. In our next post we won't see what a 'gerund' is and what it 'does', we won't see what an 'infinitive/to infinitive' is and what it 'does'. We need first undertand the term 'aspect'. See you soon.



Comments

Popular posts from this blog

Por Si Quieres Saber Cuál Es Tu Nivel De Inglés

     En los 28 años que llevo enseñando inglés he aprendido que entre más conoces a quien enseñas, más efectivo es lo que les enseñas y cómo les enseñas. Definitivamente, el tiempo que nos damos para conocer a nuestros alumnos no es tiempo perdido sino tiempo academico porque nunca dejamos de aprender...         Sé que este post me va a restar popularidad, pero alguien tiene que decirlo. Hablaré del Marco Común Europeo de Referencia para la Lengua ( CEFR ) y sus Niveles porque fue una pregunta muy repetitiva en lo último que dicté. Estamos en el ultimo tercio del 2024 y no abrí cursos A2, ni B1 ni B2 ni C1, sólo un 'taller' de pronunciación para público en general (que, por cierto, resultó muy exitoso y pretendo repetirlo durante el primer trimestre del 2025, ya te avisaré, para que estés al pendiente por si te interesa).      No los oferté porque, al menos aquí en México--y es en mucho a lo que me refiero a que esta publicación me ...